Innhold

Bybilder før og nå

UTSTILLING

Åpning : Torsdag 10. august kl. 18

se programsiden for mer informasjon

Formål

Årsmelding

til forsiden

Flekkefjordkunstnere

PROGRAM

TIDLIGERE
UTSTILLINGER

Kunstforeningens samling

Kalender utdelt av Flekkefjord Sparebank

Jubilèumsbok

Medlem, meld deg inn!

www.norskekunstforeninger.no

Kunstauksjon 10.12.2016

Flekkefjord kunstforening har på vegne av organisasjonen Leger uten grenser påtatt seg å arrangere en auksjon av en samling malerier av kunstneren Olav Skjævesland. Samlingen omfatter 37 malerier. I tillegg skal fire malerier av Olav Omland selges på auksjonen. Torleif Skjævesland, som var bror til Olav Skjævesland, testamenterte ved sin død malerisamlingen til Leger uten grenser.

Olav Skjævesland (1918-1973) levde og arbeidet i Flekkefjord. Han deltok i malergruppen "De tre O'ene" som foruten ham selv bestod av Olav Omland og Otto Olsen, alle hjemmehørende i Flekkefjordsdistriktet. Gruppen malte sammen med og mottok impulser fra Erling Merton, som gjennom sitt ekteskap var knyttet til Flekkefjord. Av de tre O'ene var nok Olav Skjævesland den som var mest åpen for internasjonale, modernistiske tendenser i kunsten. Han utviklet et formspråk som gjennom forenkling, abstraksjon og komposisjon avviker fra hans malerkollegers arbeider. Skjæveslands bilder inneholder både ekspressiv kraft og vár naturlyriske stemninger.

Leger uten grenser er en nøytral og uavhengig, medisinsk hjelpeorganisasjon som redder liv og lindrer nød i kriser, krig og katastrofer. Storparten av organisasjonens midler kommer fra private givere. I nødhjelpsprosjektene verden over arbeider leger, sykepleiere og andre feltarbeidere side om side med lokale kolleger.

Auksjonen finner sted i Flekkefjord rådhus, foajéen lørdag 10. desember d.å. kl. 13.00. Bildene vil være utstilt i rådhuset en uke før auksjonen. Solgte bilder må betales kontant og hentes på auksjonsdagen.

Fotografier av auksjonsobjektene er lagt ut på Facebook og på kunstforeningens hjemmeside