Utstilling

INVITERER TIL UTSTILLING I SJØBUENE

Kunst under okkupasjonen - Jubileumsutstilling 75 år

8. sep.–23. sept. - 2018

Flekkefjord kunstforening feirer 75 års jubileum. I denne forbindelse går vi tilbake til stiftelsen i 1943. Utstillingen "Kunst under okkupasjonen" tar for seg lokal kunst av velkjente kunstnere fra perioden 1940-45.

Kunstverkene som stilles ut er fra kunstforeningens egen samling i tillegg til private samlinger i distriktet.

Lørdag 8. september kl. 15:00
Åpning av utstillingen.
Foredrag ved Sverre Ringard: «Et møte med nesten glemte år»

Musikk ved Fredriksens Trio

Onsdag 13. september kl. 19:00
«Kunst og ukunst under krigen»
Foredrag ved Line Daatland,
sjef for kunst og design ved KODE, Bergen

Det blir salg av Flekkefjord kunstforenings jubileumskopp.
Den er produsert på Figgjo i et veldig begrenset opplag.

Utstillingen og begge foredrag er gratis.

KUNSTUSTILLING VÅREN 2017 – “FLEKKEFJORDKUNSTNERE 2017”

Flekkefjord Kunstforening arrangerer kunstutstilling i perioden fra 18. mars til 2. april. Utstillingen viser arbeider av nålevende kunstnere med tilknytning til Flekkefjord. Betegnelsen kunstner favner i dette tilfellet vidt. Aktive produsenter av kunst på ulike nivåer og med ulik bakgrunn deltar.

Hensikten med utstillingen er å presentere mangfoldet i uttrykk og teknikker innenfor det som skapes av samtidskunst av mennesker med tilknytning til Flekkefjord.

Utstillingen arrangeres i det gamle rådhuset i Flekkefjord, et lokale som etter at biblioteket flyttet til kultursenteret "Spira", står tomt. Kunstforeningen håper at kommunen vil ta bygningen i bruk til permanent utstillingssted for Lars Kristian Gulbrandsens kunst (Galleri Gulbrandsen). Utstillingen viser at lokalene egner seg som galleri.

Vi håper på hjelp til å gjøre arrangementet kjent i ulike medier.

Vi vedlegger kopi av utstillingsplakat og et par bilder fra utstillingen. Åpningen finner sted lørdag 18. mars kl. 12.00.

Flekkefjord, 14. mars 2017

Ivar Ole Iversen, leder

Mobilnr. 993 35 113

ioi@vaf.no

Lars Kristian Gulbrandsen og beatgenerasjonens kunst

Flekkefjord kunstforening i samarbeid med Flekkefjord kommune og Universitetet i Agder

Flekkefjord museum, sjøbuene

17.10- 13.11.2015

Utstillingen viser utvalgte verk fra Wennesland-samlingen av kunst fra vestkysten av USA fra sent 60- og 70-tallet. Verkene stilles ut sammen med verk av kunstneren Lars Kristian Gulbrandsen (1931-2005). Gulbrandsen var opptatt av beatgenerasjonens kunstuttrykk, både innenfor lyrikk og billedkunst, og dette har også nedfelt seg i hans egen kunst. Hensikten med utstillingen er å skape en visuell dialog mellom bildene fra USA og Gulbrandsens bilder fra samme tidsrom, og samtidig vise det abstrakte uttrykket som igjen er aktuelt innenfor samtidskunsten. Det vil bli laget katalog og arrangert seminarer i forbindelse med utstillingen.

Lars Kristian Gulbrandsen og beatgenerasjonens kunst

Flekkefjord museum, sjøbuene

Lørdag 17. oktober – fredag 13. november

·         Åpning og seminar med Svein Thorud: Lørdag 17. oktober

·         Filmkveld 1: Torsdag 22. oktober

·         Seminar med Mette Line og Søgne kunstlag: Lørdag 24. oktober

·         Filmkveld 2: Torsdag 29. oktober

·         Seminar med Frederik Wandrup: Lørdag 31. oktober

·         Filmkveld 3: Torsdag 5. november

-  H  Ø  S  T  U  T  S  T  I  L  L  I  N  G  -

Malerier

Tore Buch sr.

Salgsutstilling i Sjøbuene, Flekkefjord museum, 12.-25. oktober 2013
       Åpning lørdag 12.oktober kl. 12.00       Gratis adgang

Lørdager kl. 12-15          Søndager kl. 12-16          Hverdager kl. 9-15

PRESSEMELDING

Flekkefjord kunstforening arrangerer amatørutstilling i Sjøbuene, Flekkefjord museum lørdag 1. og søndag 2. juni. Alle som driver med en eller annen form for skapende virksomhet innenfor kunstfeltet har anledning til å stille ut sine arbeider.  Hensikten er å vise resultater av skapergleden som fins ute blant folk flest. Teknikker og uttrykk varierer og omfatter arbeider innenfor maleri, tegning, smykkedesign, tekstilapplikasjon, treskjæring m.m. Utstillingen åpner lørdag kl. 12.00.

Ivar Ole Iversen – leder

ioi@vaf.no , mobil 99 33 51 13, tlf. 38 32 38 76

--------

Flekkefjord Kunstforening i samarbeid med Galleri Bi - z

har salg av norsk og internasjonal grafikk

ÅPNING lørdag 2.juni kl.12

åpent lørd. 2.juni kl.12 - 16

sønd. 3.juni kl.12 - 16

Sørlandsutstillingen 2012

Sørlandsutstillingen 2012, som er landsdelsutstillingen for Agder og Telemark, åpner fredag den 13.april kl.18 på Vest-Agder-museet Flekkefjord som er første visningssted på turneen.
Åpningen foretas av kultursjef i Lyngdal, Jan Seland og utstillingskoordinator Grethe Hald. Da kunngjøres også vinneren av Sørlandsutstillingens reisepris for 2012. Thor Kristian Rasmussen holder et musikalsk innslag.

Utstillingen holder åpent mandag til fredag fra kl. 9 – 15, lørdager kl. 12 -15. Siste visningsdag er lørdag 5.mai.

Velkommen.

Fædrelandsvennen net:

Landsdelsutstillingen for Agder og Telemark, åpnes for publikum i Flekkefjord søndag

FLEKKEFJORD: Hovedåpningen av Sørlandsutstillingen 2012 skjer i Vest-Agdermuseets lokaler av kultursjefen i Lyngdal, Jan Seland. Her vil også vinneren av Sørlandsutstillingens Reisepris for 2012 bli annonsert. I år er deltakerne til utstillingen bedømt av jurymedlemmene Sveinung Unneland, Karolin Tampere og Aleksi Wildhagen.

15 ferskinger

32 kunstnere er valgt ut, blant dem 15 debutanter. 17 av kunstnerne er fra Telemark, 5 fra Aust-Agder og 8 fra Vest-Agder, og sjangrene varierer mellom maleri, foto, tegning, tekstil og skulptur.

- Vi har fokusert mye på å skape en spenstig og vital sammensetning av kunstnere. Som vanlig er det en del unge og nye navn, og juryen har vært veldig begeistret over det de har sett i år, sier utstillingskoordinator Grethe Hald.

I alt ble det sendt inn 150 søknader, og verkene har vært gjennom to juryeringsrunder. Den siste og endelige ble avsluttet 31. januar. Sørlandsutstillingen 2012 vises også i Arendal Kunstforening den 12. mai og i Skiens kunstforening den 18. august.

Her er de antatte:

Gen Andersen (Brevik), Nina Bjørkendal (Høvåg), Ole Brodersen (Lyngør), Lisbeth Brydøy (Kristiansand), Bente Bøyesen (Skien), Kristin Irén Dijkman (Kragerø), Yngvild Færøy (Notodden), Fanny Sophie Gjestland (Skien), Lise Juel (Skåtøy), Rina Eide Løvaasen (Porsgrunn), Luca Mereu (Kragerø), Mette Mygland (Kristiansand), Magnie Liv Nilsen (Arendal), Pierre van Kaam (Froland), Terje Gordon Jensen (Birkenes), Stian A.L. Johansen (Kristiansand), Line Mastad (Kristiansand), Mary Owens (Brevik), Thomas Petersen (Kristiansand), Shwan Dler Qaradaki (Skien), Nina Resch (Porsgrunn), Erik Røys (Skien), Marthe Elise Stramrud (Kristiansand), Jorunn Steffensen (Skien), Anne Stabell (Skien), Sølvi Strand (Siljan), Audgunn Vilhelmsen (Borhaug), Joon Vaagsvold (Borhaug), Friederike Zeit (Lunde), Nils Aasland (Skien), Ellen Suhrke (Notodden) og Hilde Skevik (Notodden).

--------

KARL HANSEN er kunstmaler fra Moi og utstilling holdes 21. jan. -  5. febr.  2012

KARL HANSEN

Født 1956 på Moi.

UTDANNELSE:

1985-89 Statens Håndverk- og Kunstindustriskole, Oslo.

1989-93 Statens Kunstakademi, Oslo.

Studiereiser til Egypt, Vest-Afrika, New York/USA og Paris/Frankrike.

INNKJØPT AV:

Nordnorsk Kunstmuseum.

Stortinget.

Utenriksdepartementet.

Flekkefjord kunstforening.

Lund Kommune.

UTSTILLINGER:

Separatutstillinger (i utvalg):

1990 Lund Kommune.

1995 «Rivers», Galleri UKS, Oslo.

1995 «Pieces of Happines», Galleri Doubloug, Oslo.

1996 Flekkefjord Kunstforening.

1999 Galleri Brandstrup, Stavanger.

2000 Lund Kommune.

2001 Kunstnerforbundet, Oslo.

2002 Galleri Brandstrup, Stavanger.

2003 Bomuldsfabriken, Arendal.

Kollektivutstillinger:

1990 Flekkefjord Kunstforening.

1991, -95, -96, -97 og -03 Høstutstillingen.

1991 og –95 Østlandsutstillingen.

1992 «Overganger», Galleri Rotor, Gøteborg, Sverige.

1992 «Stedet som tanke», Galleri Oslo.

1993 SKA, Oslo Kunstforening, avgangsutstilling.

1995 «Dixi», Langesgata 1, Oslo.

1996 «Voluptas», Umelecká beseda slovenská, Bratislava, Slovakia.

1996 New York Academy, New York, USA.

1998 «Rekonstruksjoner», Galleri Wang, Oslo.

2002 Norske Bilder, Oslo Rådhus.

2003 Denkmalschmiede Hoefgen, Leipzig, Tyskland.

2004 Galleri Brandstrup, Stavanger.

UTSMYKKING (i utvalg):

1997 Utsmykkingsfondet for Offentlige bygg 1995.Oslo Kommune.

2004 Statens Vegvesen.

Karl Hansen (f. 1956)

Karl Hansen er utdannet ved Statens Håndverk- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi.

Han har deltatt på en rekke kollektivutstillinger nasjonalt og internasjonalt og stilt ut flere ganger separat i Norge, bl.a. ved Galleri Brandstrup i Stavanger og Bomuldsfabriken i Arendal.
Hansen er representert i samlingen til blant andre Norsk Kulturråd, Nordnorsk Kunstmuseum, Stortinget, Oslo kommunale kunstsamlinger og Utenriksdepartementet.

”Too much is a good beginning” er et beskrivende utgangspunkt for Karl Hansens synkoperte rytmekomposisjoner. På lerretene forskyves ulikt betonte elementer i tett samspill. I en vrimmel av farger legges det an til pulserende flater som søker utover sine fysisk definerte grenser og blir ved å aktiveres i betrakterens underbevissthet.

Hansen følger en form for eliminasjonsmetode når han vurderer elementenes fargesammensetning. Han starter med å forvalte et bredt register av farger basert på tunge valører. Disse er fordelt innenfor hver sine definerte celler. Deretter rettes konsentrasjonen mot reduksjon og forrykkelse av rom og fargemetning. I komplekse konstruksjoner søker Hansen å oppnå bevegelser på tvers av repetisjoner og gjenkjennelige strukturer. Det dannes en indre dynamikk som vibrerer på hele flaten og lar øyet forflytte seg på ulike punkter i planet. Konstruksjonen kan sammenliknes med et legeme slik vi kjenner det fra fysikken. Legemet er oppbygd av elementærpartikler med positive og negative spenninger. Spenningene er nødvendige for å holde legemet sammen. Når man iakttar partiklene, vil de samle seg til én fysisk form for det blotte øyet. Fargenes elementer i maleriet derimot, vil fortsette å oppleves bare som partikler uten et samlende omriss. De nonfigurative strukturene har ingen naturlig avkortning og kan med letthet forstås som utsnitt tilhørende en større sammenheng. (Kilde: Kunstnerforbundet)

SE OGSÅ BILDER HER :  http://www.kunstnerforbundet.no/utstillinger/183

...........

OVE KVAVIK er fotograf fra Flekkefjord og stiller ut arbeidene sine15.10 - 26.10  2011

Vernissage 15.okt kl.12
Åpent fra 15.- 26.okt
Lørdag     kl.12 - 15
Søndag    kl. 12 - 16
Hverdager kl. 9 - 15
Gratis adgang

Flekkefjord kunstforening åpner en spennende kunstutstilling lørdag 15. oktober kl. 1200 i Sjøbuene i Flekkefjord. Det er Ove Kvavik fra Flekkefjord som stiller ut arbeider i ulike teknikker: fotografi, tegning og skulptur. Utstillingen er kalt ”Gravitoner” og har stor spennvidde i tema og virkemidler. Ove Kvavik er 26 år gammel og er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og ved Konsthøgskolan i Malmø. Sin unge alder til tross har han allerede deltatt i flere utstillinger. Dette blir hans første utstilling i Flekkefjord. Ove Kvavik er medlem av NBK (Norske billedkunstnere) og UKS (Unge kunstneres samfunn).

Utstillingen varer fram til onsdag 26. oktober.

Gravitoner er hypotetiske elementærpartikler som formidler gravitasjonskraften. Disse gravitonene blir for eksempel utvekslet mellom et fallende eple og Jorda, men de er til nå ikke påvist.

Wikipedia:

Ove Kvavik er en norsk fotograf og kunstner ved Trondheim Kunstakademi.

Han har vært med i The Rest of Now [1], en del av Manifesta 7, og på Tegnebiennale 2008 [2], [3], med arbeidet Erasing institution som viser fasaden av Kunstnernes Hus (hvor utstillingen fant sted) i form av en blyanttegning, som de besøkende ble invitert til å viske ut.

------------------------

PRESSEMELDING

Flekkefjord kunstforening åpner kunstutstilling lørdag 2. april kl. 1200 i Sjøbuene i Flekkefjord. Det er Ingunn Fyllingen fra Stavanger som stiller ut akrylmalerier. Tema for utstillingen er ”Iscenesatt natur”. Ingunn Fyllingen maler abstrakte bilder med utgangspunkt i former i naturen. Bildene har et ekspressivt uttrykk. Ingunn Fyllingen er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Kunstskolen i Rogaland. Hun har deltatt i flere utstillinger, både separate og gruppeutstillinger. Hun er medlem av NBK (Norske billedkunstnere), NG (Norske grafikere), LNM (Landsforeningen norske malere) og BKFR (Bildende kunstneres forening Rogaland).

Utstillingen varer fram til søndag 17. April.

26.03.11

Ivar Ole Iversen (leder)