Tilbake til innholdslisten

Tilbake til Flekkefjord-kunstnere

Olav Skjævesland

Fotoet viser Olav Skjæverland.Han var en fargelyriker og god på fargestemninger.Han valgte naturen som motiv.Otto Olsen valgte ofte bymotiver og Olav Omland valgte Hidra i valg av motiv for å utrykke sine opplevelser og følelser. Kunstnere velger forskjellige motiver for å utrykke seg. Olav Skjævesland ble tidlige anerkjent.Han deltok med sin kunst på Statens årlige Høstustilling 3 ganger. Skjævesland hadde noen år deltidsjobb som tegnelærer først på Ringards Realskole og senere på Flekkefjord Realskole.

f.1918 d.1973

Les Julehilsen fra Flekkefjord 1981
Norsk kunstnerleksikon 1986
Gunvald Opstad; Sørlandet og malerne
s118 og 221 - 1991

Ut i verden
1946

Olav Skjævesland er en av Flekkefjords mest sentrale malere gjennom tidene. Otto Olsen, Olav Omland og Olav Skjævesland utgjør de tre O'ene i Flekkefjords historie. De var venner og brukte tilnærmet samme formspråk.

kunst på skolen, Trellebakken
1949

Fiskere
Malt av Olav Skjævesland i 1957, 3 fiskere renser garn og henger det opp.

Flikkestø
malt av Olav Skjævesland
Bua med den brukne gavl er den egentlige Flikkestø. Det var en felles brygge hvor bøndene kunne legge til når de skulle til kirke

Snøen smelter.
Malt av Olav Skjævesland i 1962,
en lyriker i farger. Naturen rundt Mjåvann og Lian. Første Flekkefjordkunstner på høstutstillingen, 1946, 1947 og 1948

Maleren Olav Skjævesland har malt dette kvernhus. Trolig har han brukt et kvernhus fra Netland i Nes som modell. Olav Skjævesland var født på Feda. Han begynte tidlig å male.Han ble som ung kjent med Erling Merton som var en anerkjent kunstner og malte mye sammen med ham og ble hele livet påvirket av hans malestil.Merton var gift med Veslemøy Søyland og var mye på Våge hvor han også bygde s...in egen hytte.Vennskapet og inspirasjonen fra Merton ble stor.
 Merton var opptatt av mørke farger og motivene som ble valgt i 1950 årene var ofte kvernhus og sjøbuer.
 Erling Merton samlet flere kunstnere som Otto Olsen, Olav Omland ,Olav Skjævesland og i perioder Jørgen Kvinlaug om sommeren ute på Hidra.
 Jeg har notert en samtale Jørgen Kvinlaug og jeg hadde i 1990 da det var en stor minneutstilling på Sjøbodene med Olav Skjæveslands kunst. Han kom dit med et av Olav Skjæveslands første bilder under armen og fortalte meg i følge mine notater:
 "Å jeg husker 1940 årene. Jeg var med Olav Skjævesland ut til Hidra hvor vi malte sammen med Erling Merton. Opp tidlig.Vi begynte gjerne i 4-5 tiden å male. Midt på dagen var det hvile. Da kokte vi gjerne litt krabbe. Så maling igjen på ettermiddagen. Slik gikk dagene. En herlig tid."Se neste bilde.
Se mer

Dette maleriet er malt av Olav Skjævesland i denne periode, 1944. Motivet er revebjeller i en ur og selve malestilen er tydelig påvirket av Erling Mertons stil. ...

Fra auksjonen:

Kunstauksjon 10.12.2016

Flekkefjord kunstforening har på vegne av organisasjonen Leger uten grenser påtatt seg å arrangere en auksjon av en samling malerier av kunstneren Olav Skjævesland. Samlingen omfatter 37 malerier. I tillegg skal fire malerier av Olav Omland selges på auksjonen. Torleif Skjævesland, som var bror til Olav Skjævesland, testamenterte ved sin død malerisamlingen til Leger uten grenser.

Olav Skjævesland (1918-1973) levde og arbeidet i Flekkefjord. Han deltok i malergruppen "De tre O'ene" som foruten ham selv bestod av Olav Omland og Otto Olsen, alle hjemmehørende i Flekkefjordsdistriktet. Gruppen malte sammen med og mottok impulser fra Erling Merton, som gjennom sitt ekteskap var knyttet til Flekkefjord. Av de tre O'ene var nok Olav Skjævesland den som var mest åpen for internasjonale, modernistiske tendenser i kunsten. Han utviklet et formspråk som gjennom forenkling, abstraksjon og komposisjon avviker fra hans malerkollegers arbeider. Skjæveslands bilder inneholder både ekspressiv kraft og vár naturlyriske stemninger.

Leger uten grenser er en nøytral og uavhengig, medisinsk hjelpeorganisasjon som redder liv og lindrer nød i kriser, krig og katastrofer. Storparten av organisasjonens midler kommer fra private givere. I nødhjelpsprosjektene verden over arbeider leger, sykepleiere og andre feltarbeidere side om side med lokale kolleger.

Auksjonen finner sted i Flekkefjord rådhus, foajéen lørdag 10. desember d.å. kl. 13.00. Bildene vil være utstilt i rådhuset en uke før auksjonen. Solgte bilder må betales kontant og hentes på auksjonsdagen.

Fotografier av auksjonsobjektene er lagt ut på Facebook og på kunstforeningens hjemmeside