Tilbake til innholdslisten

Tilbake til Flekkefjord-kunstnere

Magnus Berntsen

1894 - 1948, Tjørsvåg (Håla) i Flekkefjord. Autodidakt ingen skoleutdanning innen kunst. Blyant, tusj og akvarell. Motiv av gamle Flekkefjord.
Medl. i klubben Esprit. Sminkør og dekormaler.
Visergutt hos agent O. Aug. Tjersland

Eschebrygga i 1915 slik kunstneren Magnus Berntsen har malt den.Det er en akvarell som er overtegnet med tusj.Bildet tilhører Ole Chrisian Olsens enke.
Eschebrygga var byens brygge nummer to brygge etter Tollbodbrygga.Her la småbåter og fiskeskøyter til.Brygga var laget omkring år 1800 av Peder Jacobi Samuelsen.Han var en dyktig kaperskipper under Napolionskrigene.Han ble rik på dette og i Flekkef...jord drev han brennevinsbrenneri og bygget også seilskuter på brygga si som folk den gang kalte Samuelsens brygge.Han tjente bra på brennevinsbrenneriet.Han fikk en egen fagmanntil å drive dette og det var dansken August Esche.Han ble gift med Samuelsens datter og bygde nåværende Allegt 3 som sin bolig.Han var brennevinsbrenner og dansk og møtte vel litt motstand.Mai skal de sågu Ige kue pleide han å si.

Den lille brygga i nordkant av "Bua med den brukne gavl" har fra langt tilbake vært en fellesbrygge som tilhørte allmenheten.Det er Flikkestøen.Her kunne folk legge iland med ved og høy til sine hus eller de skulle til kirke eller handle.
 Bua helt til høyre hette "kaffebrenneriet".Her annla consul O.C.Axelsen et kaffebrenneri som ble drevet i mange år....En annonse jeg har fra Agder 24.mai 1911 er slik:
 "Min alltid nybrendte Caffe anbefales.O.C.Axelsen"
 I disse buene hadde mange familier sine boliger.
 Anton Midtbø som var født i 1919 fortalte meg som jeg noterte ned:
 "Vår familie bodde i en periode i 1 etasje i kaffebrenneriet.Vi hadde 2 rom her.Kaffen ble brendt i 2 etasje.Det var en fru Iveland som drev kaffebrenningen da".
 Dette område av byen oser av historie.

Magnus Berntsen har laget denne akvarellen med to seilskuter som ligger for anker på Verven. Vi ser Tollboden like bak. På dette stedet der disse seilskuter ligger er det nå fylling og Felleskjøpet har sin bygning her. M.B. var født i Håla ute i Tjørsvågstrand. Faren var skomaker. Han var venn med min onkel Freddy (Alfred Bakken) De hadde begge en skadet fot og deres mødre var begge ivrige medlemmer i Metodistkirken. Folk kalte Magnus for "Pinken i Håla" han skadet en fot i et fall ned en trapp på et hus på Lundsen, ikke noe pent kallenavn. Magnus var en flink kunstner, og i mange hjem i Flekkefjord henger hans bilder. Han valgte ofte et bymotiv og akvarellene overtegnet han ofte med tusj. Han var også flink til å male seilskuter. Magnus var og med i klubben Esprit og var en flink amatørskuespiller.

motiv: Elvegate. i 1916 Bombeangrepet i 1944 ødela det da 150 år huset. I dag er Fl.fjord Kino her. Kulturhuset planlegges her. Akvarellen er laget av Magnus Berntsen (1894-1948)

Elvegt. 1913