Tilbake til innholdslisten

Tilbake til Flekkefjord-kunstnere

Erna Thele

GALLERI 43 i Flekkefjord.
Her åpnet Erna Thele og Turid Bjermeland en forretning og et kunstgalleri i 1976. Dette foto viser interiøret i Kirkegaten 43 og de to, Erna til venstre og Turid til høyre.( Agder 10. september 1976).
Dette ble en spennende butikk og her ble det holdt mange utstillinger. Her var blant annet Reidun Larsen som bor på Midtfjelse med sine vevde applikasjoner og her hadde Lars Kristian Gullbrandsen utstilling og mange andre.

Kunstner Erna Thele har malt dette bilde på porselen. Hun har også malt malerier og har holdt utstillinger i Flekkefjord. .Både på Kunstforeningens utstillinger og i eget regi. Hun har også laget illustrasjoner til bladet " Julehilsen fra Flekkefjord."
Dette bilde ble brukt i Flekkefjord Sparebanks kalender i 1994.

... Motivet viser døren på " Søyland familiens hus " på Våge på Hidra. Huset var barndomshjemmet til professor Peter Waage. Han som sammen med Guldberg laget den den kjemiske lov som forklarer hvordan molekyler reagerer i samspill med hverandre. Massevirkningsloven . Da jeg studerte ved universitetet i Wien og satt der i store auditorier og professoren i kjemi snakket om»…loven nach Gulberg und Waage,, da hadde jeg lyst å rope ut: «Hei, han er fra Hidra». Men det turte jeg ikke da jeg hadde nok med østeriske språk.

Denne døren på Våge er nydelig og trappen passer så godt til. Se kommentar og neste bilde.kjemiske lov som forklarer hvordan molekyler reagerer i samspill med hverandre. Massevirkningsloven. Da jeg studerte ved kjemiske lov som forklarer hvordan molekyler reagerer i samspill med hverandre. Massevirkningsloven. Da jeg studerte ved universitetet i Wien og satt der i store auditorier og professoren i kjemi snakket om "... loven nach Gulberg und Waage.. da hadde jeg lyst å rope ut: "Hei, han er fra Hidra". Men det turde jeg ikke da jeg hadde nok med det østerriske språk .
Denne døren på Våge er nydelig og trappen passer så godt til.
barndomshjemmetbarndomshjemmet til professor Peter Waage.Han som sammen med  barndomshjemmet til professor Peter Waage.Han som sammen med Guldberg laget den kjemiske lov som forklarer hvordan molekyler reagerer i samspill med hverandre. Massevirkningsloven. Da jeg studerte ved universitetet i Wien og satt der i store auditorier og professoren i kjemi snakket om "... loven nach Gulberg und Waage.. da hadde jeg lyst å rope ut: "Hei, han er fra Hidra". Men det turde jeg ikke da jeg hadde nok med det østerriske språk .
Denne døren på Våge er nydelig og trappen passer så godt til.